Coolblue geeft haar klanten praktische tips vóórdat ze hun bestelling in huis hebben

Datum: 13 juni 2017

Coolblue geeft haar klanten praktische tips vóórdat ze hun bestelling in huis hebben

Met de bekende blauwe doos is Coolblue al onderscheidend, maar middels een persoonlijke e-mail vóórdat de bezorger voor de deur staat weten ze de voorpret bij de consument al op te wekken. Coolblue is een van de genomineerden voor E-mailcampagne van het jaar 2017. Wat is het verhaal achterdeze campagne en hoe kijkt Coolblue aan tegen e-mail?

Waarom denken jullie te zijn genomineerd voor e-mailcampagne van het jaar?
Net voordat onze klanten de bekende blauwe doos met hun bestelling ontvangen, sturen we een korte, persoonlijke mail met duidelijke tips over de installatie of het gebruik van het product. Op deze manier begint de voorpret al en kan de klant direct aan de slag wanneer het product afgeleverd is.

Het doel van deze e-mailcampagne is klanten blij te maken en zo de “klantreis” nóg beter te maken. De e-mail met tips na aankoop sluit naadloos aan bij de behoefte van de klant op dat moment. Aan de positieve feedback op de e-mail en in ons klanttevredenheidsonderzoek zien we dat deze e-mails voor een glimlach zorgen bij onze klanten. En dat het één van de redenen is om Coolblue aan te bevelen bij vrienden en familie.

Welke rol zien jullie voor e-mail in de toekomst?
E-mail is hét voorkeurskanaal van de meeste mensen en dus heel belangrijk bij het optimaliseren van de klantreis en in één-op-één communicatie. Zo zijn er steeds meer technische mogelijkheden, kunnen we gebruik maken van meer en meer data en gebruiken we ook de feedback van klanten om onze e-mails steeds persoonlijker te maken.

Wat maakt jullie speciaal in de uitvoering van jullie e-mailmarketing activiteiten?
Bij Coolblue willen we een glimlach toveren op het gezicht van onze klanten. We willen hen verwonderen. In onze e-mails doen we dat door de klant centraal te stellen. We zijn persoonlijk en geven we eerlijk en goed advies.

Waarom hebben jullie bepaalde campagnes gestart en in hoeverre wegen de opbrengsten, zowel qua kosten en manuren, op tegen de investeringen?
Wanneer er een goed idee voor een nieuwe campagne ontstaat, testen we dit in eerste instantie om de impact te kunnen bepalen. Als we zien dat de resultaten goed zijn en de campagne zijn doel behaalt, rollen we dit verder uit.

Dit jaar staat de Summit in het teken van “Supercharge your emailcareer”. Welke tip zou jij aan iedere e-mailmarketeer mee willen geven?
Met bijna 2.700 collega’s werken we bij Coolblue keihard om elke dag een beetje beter te worden. Voor ons Team E-mailmarketing betekent dat, dat we het kanaal blijven ontwikkelen door heel veel nieuwe ideeën uit te proberen en continu testen uit te voeren om onze mails te optimaliseren. Dus die tip zou ik graag willen meegeven; blijf testen en vernieuwen!

Coolblue zal deze case presenteren tijdens de DDMA E-mail Summit op 15 juni! Wil je meer weten of deze, of één van de vele andere cases? Kom dan naar de E-mail Summit!