Resultaat uit het verleden is geen garantie voor succes vandaag! De jury van de Email Awards legt uit wat we kunnen leren van vorige successen en de laatste trends.

Datum: 16 april 2018

Resultaat uit het verleden is geen garantie voor succes vandaag! De jury van de Email Awards legt uit wat we kunnen leren van vorige successen en de laatste trends.

In de aanloop naar de jaarlijkse Email Summit en de bijbehorende Email Awards stromen de inzendingen weer binnen. Veel mooi en uiteenlopend werk verdringt zich voor de goede gratie van de jury. Maar, waar let de jury eigenlijk? Nikki Verbon van DDMA zocht het voor u uit en interviewde Marc Borgers, jurylid van de Email Awards.

Wat maakt e-mail tot een blijvend belangrijk campagne element?

“Email marketing heeft veel voordelen. Een e-mailadres is een soort digitaal paspoort. Zonder e-mail kan je geen bestellingen doen of inloggen op een social media platform. Dit maakt dat je met een e-mail bijna iedereen kan bereiken. Je moet uiteraard wel toestemming hebben om iemand te mogen mailen. De uitdaging is om te zorgen dat je interessant genoeg bent zodat jouw doelgroep toestemming geeft”.

“Ten tweede is e-mail een kostenefficiënt medium. E-mail marketing mag daarom niet ontbreken in je communicatiemix. Een groot voordeel van e-mail is dat als je één keer een e-mailadres en permissie hebt ontvangen, je zelf proactief contact kan zoeken met je klant of prospect. Het is zonde om telkens opnieuw te betalen voor traffic van bestaande relaties naar je website zoals bij SEA of display”.

Wat zijn de ingrediënten voor een succesvolle e-mailcampagne?

“Een e-mailcampagne start met het verzamelen van de juiste data om vervolgens klantprofielen te ontwikkelen. Ik ben van mening dat de ingrediënten voor een succesvolle e-mailcampagne een mix is van data, creatie en techniek waaronder tooling. Laatstgenoemde is eigenlijk een randvoorwaarde. Deze mix is ook wat het ontwerpen van een succesvolle e-mailcampagne een uitdaging maakt”.

Hoe kan je met een e-mail campagne in 2018 het verschil maken?

“Een onderdeel van e-mailmarketing dat zich steeds verder ontwikkeld is personalisatie. Een e-mail is nooit meer hetzelfde, maar juist toegepast op de ontvanger. Gepersonaliseerd noemen we dat. Bijvoorbeeld de e-mailcampagne van de Albert Heijn bonuskaart, de winnaar van 2016. Zij wisten met één druk op de knop miljoenen verschillende gepersonaliseerde mailings te versturen. Ten tweede kan je het verschil maken door je e-mailcampagne steeds interactiever te maken. Bijvoorbeeld door een digitaal ‘kraslaagje’ of uitklapmenu’s toe te voegen. Als laatste denk ik dat je het verschil kan maken met ‘automatic campagnes’. Met een automatische campagne kan je aan de hand van het gedrag van een klant één of meer e-mails sturen, ingericht op het profiel van de klant”.

Waar letten jullie als jury het meeste op?

“Als jury letten wij vooral op een combinatie van alle criteria die op de website staan. Wanneer er nog enkele organisaties over blijven in strijd om de prijs, kijken we een slag dieper. Dat betekent dat we niet alleen kijken naar de cijfers van het testen van mailcampagnes, maar ook controleren of de conclusies correct zijn. Ook de kwaliteit van de presentaties van de genomineerden zijn van belang. Als jury hebben we verschillende scorematrices ontwikkeld. Die passen we toe om ervoor te zorgen dat alle cases op dezelfde wijze worden beoordeeld zodat de beoordeling zo objzectief is”.

Inzendingen voor de E-mail Campagne van 2018 staan nog open tot 2 mei. Schrijf je dus snel in.