Tempo-Team gaat de strijd aan met KPN en Pathé voor de Beste Email Campagne van 2019

Datum: 5 juni 2019

Tempo-Team gaat de strijd aan met KPN en Pathé voor de Beste Email Campagne van 2019

Tempo-Team is, samen met KPN en Pathé, genomineerd voor de Beste E-mail Campagne van 2019. De E-mail Awards worden uitgereikt tijdens de DDMA Email Summit op donderdag 20 juni. Mariël Tiemersma, Product Owner Client Engagement, legt uit waarom de Tempo-Team Live-campagne het verdient om te winnen. ‘De kracht zit hem in de combinatie van geautomatiseerde e-mails en persoonlijk contact.’

Wat is het idee achter jullie Tempo-Team Live-campagne?
‘Deze campagne komt voort uit een opdracht die ik deed tijdens mijn management traineeship bij Randstad Groep Nederland. Inmiddels ben ik Product Owner van een Client Engagement team met data scientists, engineers en een SFMC developer, dat zich onder meer richt op het effectiever maken van de salesorganisatie op basis van data. We zagen dat onze intercedenten vaker contact hebben met bekende, warme relaties. Minder bekende klanten krijgen niet altijd prioriteit, terwijl er genoeg goede aanleidingen voor contact zijn, zoals openstaande vacatures. We vroegen ons af: wat nu als we die openstaande vacatures bij deze klanten automatisch op kunnen volgen? Door data slim te combineren en creatief in te zetten in een effectieve campagne? Dan kunnen we het salesproces van de intercedenten toch beter ondersteunen! Dat was ons uitgangspunt.’

Hoe ziet de campagne er precies uit?
‘Tempo-Team Live koppelt online geplaatste vacatures van MKB-klanten, door middel van een zelfgeschreven algoritme, aan beschikbare kandidaten uit de Tempo-Team database. Iedere ochtend weten we welke nieuwe vacatures er zijn en zien we welke klant waarnaar op zoek is. Het algoritme zoekt de optimale match in de database met kandidaten, waarna er een e-mail naar de klant wordt verstuurd. In die e-mail worden de gevonden kandidaten kort voorgesteld. De klant kan doorklikken naar een persoonlijke landingspagina om CV’s in te zien en daar aangeven meer te willen weten over een van de kandidaten. Wanneer dit gebeurt, verandert de klant op dat moment in een hete lead. De intercedent krijgt een seintje en kan deze klant nu bellen met een goede aanleiding om een afspraak te maken of een vacature direct in te vullen.’

Wat maakt de campagne zo uniek?
‘Dat is wat mij betreft de combinatie van geautomatiseerde mails en het persoonlijke contact van intercedenten. Door deze datagedreven aanpak kunnen we veel meer klanten tegelijk benaderen met een persoonlijk en uniek aanbod. We gebruiken ongeveer 30 velden om de e-mail te personaliseren. De cijfers laten zien dat onze mails relevant zijn voor de ontvanger: bijna een kwart van de openers converteerde naar een hete lead. Maar met alleen een mailtje ben je er niet. Persoonlijk contact geeft de doorslag in het voorzien van de vacature. Het gaat om de combinatie. Zo kunnen we meer kandidaten aan een baan helpen en organisaties helpen groeien. ’

Hoe belangrijk is e-mail voor jullie?
‘Voor campagnes en het verzamelen van data over gedrag is e-mail het grootste kanaal binnen ons team. En er is nog enorm veel groeipotentie. De Tempo-Team Live-campagne richt zich nu op prospectieve MKB-klanten, maar deze vorm van digitale dienstverlening leent zich ook voor andere doelgroepen. Het winnen van een DDMA E-mail Award zou een enorm compliment zijn!’