TNT genomineerd voor de “Single Shot award” met de “TNT Shipping Tool-campagne”

Datum: 14 juni 2018

TNT genomineerd voor de “Single Shot award” met de “TNT Shipping Tool-campagne”

Tijdens de DDMA Email Summit op 21 juni wordt een nieuwe award worden gelanceerd, namelijk de “Single Shot Award”. Een award voor een goed uitgewerkte en bijzondere e-mail, eventueel met follow up. Eén van de genomineerden die kans maakt op deze prijs is TNT. Zij dienden de “TNT shipping tool-campagne ” in als kanshebber. We spraken Albert Vogelaar (TNT) in aanloop naar de Summit.

Wat was het doel achter deze “Single-shot”?

Afgelopen jaar heeft TNT zijn online shipping tool ‘myTNT’ verbeterd, waarmee voor het eerst zowel export als import zendingen geboekt kunnen worden. Gebruikers van “myTNT” wisten alleen nog niet dat ze met “myTNT” ook import zendingen kunnen boeken. Het doel van deze campagne was dus om gebruikers van “myTNT” uit te nodigen deze nieuwe functionaliteit te gaan gebruiken.

Was dit voor jullie ook een “Single Shot” of hebben jullie vaker zulke leuke en originele e-mails?

Dit was voor ons de eerste e-mailcampagne met als doel een specifieke functionaliteit te promoten. Vanwege het succes gaan we overwegen dat zeker vaker te doen! Tevens is nu het plan om deze e-mail een plekje binnen de “Customer journey” te geven.

Waarom is de genomineerde “Single Shot” zo succesvol geweest voor jullie?

Vooraf hebben we een aantal doelen gesteld en deze zijn ruimschoots behaald. Uiteindelijk hebben twee keer zoveel myTNT gebruikers importzendingen geboekt dan verwacht. Bovendien hebben we 360% meer omzet gegenereerd dan vooraf ingeschat. Ook de open -en click percentages waren fors beter dan gemiddeld. Daarnaast was de feedback van klanten op de e-mail zeer positief, wat we ook terugzien in het lage uitschrijf percentage.

Moet de focus in het e-mail marketing landschap zich niet veel meer verplaatsen naar dergelijke originele e-mails en templates?

Wat ons betreft moet de focus inderdaad meer naar relevante, originele en creatieve e-mails. Elke e-mail marketeer zou zich eens af moeten vragen wanneer hij of zij voor het laatst een interessante “one-size-fits-all-nieuwsbrief” heeft gehad. Dit moet echt al lang geleden zijn. E-mail draait om relevantie, originaliteit en verrassing. De meest geweldige e-mail die ik persoonlijk het afgelopen jaar heb gehad was van een bekende muziek streamingdienst, met daarin mijn meest beluisterde muziek van het afgelopen jaar. Wel jammer dat de hele top 10 uit nummers bestond die mijn vrouw luistert.

Het doel van de DDMA Email Summit 2018 is om bezoekers vooral met veel “inspiratie” weg te laten gaan. Waar halen jullie de inspiratie vandaan om dergelijke “Single Shots” te bewerkstelligen?

Bij de marketingafdeling van TNT halen wij onze inspiratie o.a. uit data! Data levert zoveel informatie, inzichten en ideeën op. Er is zoveel data beschikbaar. De truc is om geschikte data te vinden en vervolgens te gebruiken. Gelukkig hebben we bij TNT geweldige dataspecialisten en copywriters/visual designers om selecties en spetterende creaties te maken.
Naast TNT zijn ook Knab en Corendon genomineerd voor de Single Shot Award. Benieuwd wie deze prijs wint? Bestel hier je tickets voor de DDMA Email Summit!