Wint Knab de “Single Shot award” met de nieuwjaarscampagne?

Datum: 1 juni 2018

Wint Knab de “Single Shot award” met de nieuwjaarscampagne?

Tijdens de DDMA Email Summit op 21 juni zal een nieuwe award worden gelanceerd, namelijk de “Single Shot Award”. Een award voor een goed uitgewerkte en bijzondere e-mail, waarbij de focus ligt op het “goed uitgewerkte en bijzondere van de e-mail”. Eén van de genomineerden die kans maakt op deze prijs is Knab. Zij dienden de “nieuwjaarscampage” in als kanshebber. We zochten ze in aanloop naar de Summit op om ze wat vragen te stellen over deze campagne.

Wat was het doel van deze “single shot”?

Knab is een digitale financiële dienstverlener die ervoor zorgt dat mensen het maximale uit geldzaken kunnen halen. Met slimme techniek en een flinke dosis menselijk verstand proberen we onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Maar achter al die techniek zitten gewone mensen; onze collega’s. Met de Nieuwjaarsgroet, inmiddels een traditie, laten we dát zien. Dat we menselijk zijn, dat we je persoonlijke aandacht geven én dat we ontzettend blij zijn dat je klant bij ons wilt zijn. Het doel van deze campagne was om zoveel mogelijk klanten blij te maken met een Nieuwjaarsgroet.

Knab_nieuwjaarsgroet

Was dit voor jullie ook een “single shot” of hebben jullie vaker zulke leuke en originele e-mails?

De Nieuwjaarscampagne is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Elk jaar proberen we de klant op een unieke manier te verrassen en het beste te wensen voor het nieuwe jaar. Een ander mooi voorbeeld is de campagne rondom onze vijfde verjaardag, afgelopen september. Onze verjaardag wilden we op een originele manier vieren met onze klanten. En op een manier die écht bij Knab past: online, met een persoonlijke twist en met véél fun. De campagne bestond uit een gepersonaliseerde tijdlijn, een voucher voor twee tompoucen en de mogelijkheid om mee te doen met een speurtocht naar de kluis met daarin € 5.555,-

Waarom is de genomineerde “Single-shot” zo succesvol geweest voor jullie?

De klantfeedback naar aanleiding van de Nieuwjaarsboodschap was heel erg positief. Eén week na verzending van de e-mail hadden we de hoogste NPS ooit gemeten voor zowel zakelijke als particuliere klanten. Ook hebben we geen enkele detractor (scores van 6 of lager) gemeten. Daarnaast heeft de Nieuwjaarscampagne op social media veel “buzz”gecreëerd. Naast absolute meetbare resultaten had de campagne een viraal bereik van ca. 100.000 personen via deelacties op Facebook, Twitter, Whatsapp en in de pers. Over de campagne kregen we veel lovende reacties binnen via social media en de Servicedesk.

Knab_socialmedia

Moet de focus in het e-mailmarketing landschap zich niet veel meer verplaatsen naar dergelijke originele e-mails en templates?

Dat is geheel afhankelijk van de boodschap die je wilt communiceren. Een tijd geleden hebben wij bijvoorbeeld een welkomstcampagne gemaakt. Een simpele e-mail in “briefvorm” met daarin de beloftes die we jou doen als klant en het telefoonnummer van onze CEO, Robbert Bakker. Deze e-mail heeft fantastische resultaten. De boodschap en het format dienen in lijn te zijn. Dát is het belangrijkste!

Daarnaast dien je klanten te blijven verrassen. Als je alle communicatie origineel en verrassend laat zijn, dan kun je natuurlijk niet meer opvallen. We pleiten ervoor dat elk bedrijf dit een aantal keren per jaar doet.

Het doel van de DDMA Email Summit 2018 is om de bezoekers met veel “inspiratie” weg te laten gaan. Waar halen jullie de inspiratie vandaan om dergelijke “Single Shots” te bewerkstelligen?

Niet alleen online en op events is veel inspiratie te vinden, maar ook in je persoonlijke e-mailbox. Daar vind je eigenlijk de meeste inspiratie. Daar kun je leren van elkaar; van de goede en minder goede e-mails die je zelf ontvangt. Daarnaast een extra tip: Laat je ook inspireren door campagnes zonder e-mail, want vaak kun je dit omzetten naar een e-mailcampagne.

Naast KNAB zijn ook TNT en Corendon genomineerd voor de Single Shot Award. Benieuwd wie deze prijs wint? Bestel hier je tickets voor de DDMA Email Summit!