WORDT DE “Smaakprofielen” CAMPAGNE VAN Gall & Gall DÉ “EMAIL CAMPAGNE VAN HET JAAR”?

Datum: 14 juni 2018

WORDT DE “Smaakprofielen” CAMPAGNE VAN Gall & Gall DÉ “EMAIL CAMPAGNE VAN HET JAAR”?

Tijdens de DDMA Email Summit op 21 juni wordt bekend wie de opvolger wordt van Wehkamp als “Email campagne van het jaar”. Eén van de drie genomineerden is Gall & Gall met de “Smaakprofielen e-mailcampagne”. We zochten ze in de aanloop naar de Summit vast op om ze een aantal vragen te stellen.

Waarom denken jullie te zijn genomineerd voor de award Email Campagne van het jaar?

De “Smaakprofielen e-mailcampagne” is een campagne die persoonlijkheid en relevantie combineert met een mooie klantbeleving. Het doel van deze “onboarding” campagne is om klanten die in de winkel of online een smaakprofiel hebben aangemaakt zacht te laten landen binnen het programma. De campagne zit slim in elkaar en bestaat uit meerdere e-mails waarin verschillende thema’s rondom smaakprofielen aan bod komen.

De e-mails binnen de campagne hebben een prachtig design en het belangrijkste is dat ze positief beoordeeld worden door onze klanten. Klantfeedback is een belangrijk thema in deze campagne.

Wat maakt jullie speciaal in de uitvoering van e-mailmarketing activiteiten?

Bij ons staan persoonlijke en relevante klantcommunicatie hoog in het vaandel. We geloven erin dat onze klant niet meer zit te wachten op een “one-size-fits-all-benadering”. Zeker met een productcategorie zoals wijn en whisky, waarin we de klant ontzettend goed kunnen adviseren voor elke gelegenheid en voor elke smaak.

Deze personalisatie willen wij nog veel verder gaan doorvoeren binnen het e-mail kanaal.

Waarom zijn jullie bepaalde campagnes gestart en in hoeverre wegen de opbrengsten, zowel qua kosten als manuren, op tegen de investeringen?

In het geval van de “Smaakprofielen-campagne” heeft de campagne echt bijgedragen aan de totale KPI’s en doelstellingen die we hadden. Hiervoor is een campagne budget beschikbaar gesteld waar de e-mailmarketeer mee aan de slag kon. Voor deze campagne was de aanleiding vrij duidelijk; een goede “onboarding” is namelijk een essentieel onderdeel voor een programma als “Smaakprofielen”.

Welke rol zien jullie voor e-mail in de toekomst?

In onze ogen gaan “Omnichannel Experiences” een steeds grotere rol spelen in de toekomst. Naast e-mail zijn er meerdere kanalen waarbinnen we de klant kunnen benaderen, afgestemd op de voorkeuren van iedere unieke gebruiker.

Door in de toekomst Salesforce te gebruiken als “middel’ voor e-mailmarketing, willen wij sneller inspelen op actualiteiten om zo relevant te blijven voor de klant. E-mailmarketing zal steeds minder gebruikt worden als massacommunicatie-kanaal. In plaats daarvan zal het uitgroeien tot een middel om een conversatie aan te gaan met klanten. Zo kunnen wij relevante, inspirerende en bovenal persoonlijke communicatie bieden.

Het doel van de Email Summit 2018 is om bezoekers veel inspiratie op te laten doen. Waar halen jullie de inspiratie vandaan om nieuwe campagnes te bedenken en uit te voeren?

Wij zijn een groot bedrijf met veel verschillende afdelingen. We hebben allemaal een andere kijk op de markt en onze klanten. De samenwerking met deze afdelingen is dan ook belangrijk.

Daarnaast spelen we graag in op trends rondom onze producten zoals biologische wijnen en nieuwe producten, maar ook vanuit onze organische zoekresultaten en Paid-advertenties.

Welke tip willen jullie startende e-mailmarketeers meegeven?

Testen en meten! Neem geen genoegen met standaard “plug-&-play-modules.” Elke klant heeft andere behoeftes. Deze behoeftes verschillen per leeftijd, gebied, branche of zelfs tijd van verzending. Zorg dat de juiste data verzameld wordt om conclusies te trekken en te valideren.

Wees niet bang om een test dubbel uit te voeren in een ander seizoen, kwartaal of jaar. Klanten leren, groeien en veranderen!

Wees ook niet te kort door de bocht als het aankomt op testresultaten en conclusies. Er zijn veel verschillende factoren die invloed kunnen hebben op resultaten. Zorg dat je deze inzichtelijk krijgt en hierop anticipeert.

Gall & Gall zal tijdens de DDMA Email Summit deze campagne presenteren. Benieuwd naar deze presentatie en naar de winnaar van deze felbegeerde award? Kom dan op 21 juni naar de DDMA Email Summit. Klik hier voor tickets.